Menu ODN
Powrót do szkoły
Arkusz pokazowy egzaminu ósmoklasisty z fizyki
- 03 styczeń 2021
ARKUSZ POKAZOWY EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z FIZYKI!
Nauczyciele Fizyki!
W imieniu swoim oraz CKE przedstawiam Państwu materiał, przygotowany dla nauczycieli fizyki szkół podstawowych (i nie tylko). Jest to arkusz pokazowy egzaminu ósmoklasisty, łącznie z zasadami oceniania i rozwiązaniami (oraz dziewięcioma arkuszami dostosowanymi). Poniżej linki: do wersji standardowej arkusza i zasad oceniania.
Arkusz zawiera przykładowe zadania egzaminacyjne (pod względem treści, konstrukcji, itp.), orientacyjny rozkład zadań w arkuszu pod względem treści, rodzaju (zamknięte ww., zamknięte P/F, ...., otwarte z luką (wykresy, diagramy, uzupełnienia słowne), otwarte "obliczeniowe" i inne...)).
W arkuszu znajdą Państwo zadania typowe, ale także zadania wymagające głębszej kompilacji wiedzy (arkusz musi różnicować, a to nic strasznego). Zadania z arkusza pokazowego oraz Informatora będą stanowiły dla Państwa i Państwa uczniów dodatkowy materiał wspomagający przygotowanie do egzaminu dla tych, którzy wybiorą fizykę.
Dziękuję za uwagę!
Bogusława Rybaczyk, nauczyciel konsultant
Wymagania na egzaminach ósmoklasisty i maturalnym
- 21 grudzień 2020
Egzamin ósmoklasisty w 2021 r.
Język polski
- Przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej, w tym skróconą listę lektur obowiązkowych.
- Czas trwania: 120 minut.
- Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 45 punktów (5 pkt mniej niż w latach ubiegłych), w tym:
część 1: czytanie ze zrozumieniem, argumentowanie, znajomość i rozumienie utworów literackich, interpretacja tekstów kultury, znajomość zasad i posługiwanie się poprawną polszczyzną – 25 pkt (ok. 20 zadań opartych na dwóch tekstach; ok. 50 proc. zadań otwartych),
część 2: wypracowanie – 20 pkt. - Temat wypracowania do wyboru spośród dwóch: rozprawka albo opowiadanie.
- W wypracowaniu uczeń może odnieść się do dowolnej lektury obowiązkowej spełniającej warunki tematu.
Matematyka
- Przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej (np. bez zadań dotyczących dowodów geometrycznych, ograniczone wymagania dotyczące działań na pierwiastkach, stereometrii).
- Czas trwania: 100 minut.
- Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 25 punktów (5 pkt mniej niż w latach ubiegłych), w tym: 15 pkt – zadania zamknięte, 10 pkt – zadania otwarte.
- Liczba zadań otwartych: 4 (w latach 2019–2020: 6).
Język obcy nowożytny
- Przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej oraz ograniczony zakres środków gramatycznych.
- Oczekiwany średni poziom biegłości językowej, w tym zakresu środków językowych w wypowiedziach pisemnych (w skali ESOKJ) – A2.
- Czas trwania: 90 minut.
- Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 55 punktów (5 pkt mniej niż w latach ubiegłych), w tym: 34 pkt – zadania zamknięte, 21 pkt – zadania otwarte.
- Mniejsza liczba zadań otwartych sprawdzających umiejętność rozumienia ze słuchu, umiejętność reagowania i znajomość środków językowych oraz zadań zamkniętych sprawdzających rozumienie tekstów pisanych i znajomość środków językowych.
Egzamin maturalny w 2021 r.
Język polski jako przedmiot obowiązkowy
- Przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej.
- Czas trwania: 170 minut.
- Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 70 punktów, w tym:
część 1: czytanie ze zrozumieniem, argumentowanie, znajomość zasad i posługiwanie się poprawną polszczyzną – 20 pkt (ok. 12–15 zadań – głównie otwartych – opartych na dwóch tekstach)
część 2: wypracowanie – 50 pkt. - Trzy tematy wypracowania do wyboru: dwie rozprawki oraz interpretacja tekstu poetyckiego.
- Jeden temat rozprawki ze wskazaną lekturą obowiązkową, drugi temat rozprawki – z tekstem spoza kanonu lektur obowiązkowych.
- Część ustna – nieobowiązkowa. Mogą przystąpić do niej osoby, którym wynik z części ustnej jest potrzebny w postępowaniu rekrutacyjnym do szkoły wyższej.
Matematyka jako przedmiot obowiązkowy
- Przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej (np. ograniczone wymagania dotyczące funkcji i graniastosłupów, całkowita redukcja wymagań dotyczących brył obrotowych i wymagań z IV etapu edukacyjnego dotyczących ostrosłupów).
- Czas trwania: 170 minut.
- Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 45 punktów (5 pkt mniej niż w latach ubiegłych), w tym: 28 pkt – zadania zamknięte; 17 pkt – zadania otwarte.
- Liczba zadań otwartych: 7 (w latach 2015–2020: 9).
Język obcy jako przedmiot obowiązkowy
- Przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej oraz ograniczony zakres środków gramatycznych.
- Oczekiwany średni poziom biegłości językowej, w tym zakresu środków językowych w wypowiedziach pisemnych (w skali ESOKJ) – A2+ (B1 w zakresie rozumienia ze słuchu i rozumienia tekstów pisanych).
- Czas trwania: 120 minut.
- Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 50 punktów, w tym: 40 pkt – zadania zamknięte, 10 pkt – zadania otwarte.
- Część ustna – nieobowiązkowa. Mogą przystąpić do niej osoby, którym wynik z części ustnej jest potrzebny w postępowaniu rekrutacyjnym do szkoły wyższej.
Przedmioty na poziomie rozszerzonym (dodatkowe)
- Przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej.
- W przypadku języków obcych nowożytnych – ograniczony zakres środków gramatycznych oraz obniżony ogólny średni poziom biegłości językowej, w tym zakresu środków językowych w wypowiedziach pisemnych (w skali ESOKJ) – B1+ (B2 w zakresie rozumienia ze słuchu i rozumienia tekstów pisanych).
- Przystąpienie do egzaminu na poziomie rozszerzonym – nieobowiązkowe. Można przystąpić do egzaminu z maksymalnie 6 przedmiotów dodatkowych.
Szczegółowe informacje zamieszczone są na stronie MEN https://www.gov.pl/web/edukacja/wymagania-na-egzaminach-osmoklasisty-i-maturalnym
Prezentacja "Metody nauczania"
- 30 listopad 2020
Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją "Metody nauczania":
Pliki do pobrania: format PPTX, format PDF
Nauczyciel konsultant
mgr Bogusława Rybaczyk
Materiały nauczycieli konsultantów
- 17 czerwiec 2020
ZAPRASZAM NAUCZYCIELI FIZYKI, MATEMATYKI, CHEMII, BIOLOGII I GEOGRAFII do zapoznania się z materiałami znajdującymi się w zakładce „MATERIAŁY NAUCZYCIELI KONSULTANTÓW” dotyczącymi narzędzi do wykorzystania w nauczaniu zdalnym. Znajdą tam Państwo wiele ciekawych informacji z adresami stron, które można wykorzystać w pracy dydaktycznej.
Niezbędnik multimedialnego nauczyciela polonisty
- 17 czerwiec 2020
Niezbędnik multimedialnego nauczyciela polonisty.
Nazwa aplikacji |
Adres |
Opis |
Pixabay |
Źródło bezpłatnych zdjęć i filmów. Nie wymaga przypisania. |
|
Freeimages |
Ponad 300 000 darmowych zdjęć. |
|
Foter |
Darmowym program umożliwiający zarządzanie zbiorem fotografii. |
|
Freepik |
Źródło bezpłatnych zdjęć |
|
Unsplash |
Wyslekcjonowana kolekcja zdjęć z portfolio różnych fotografów, co 10 dni dodawanych. |
|
Wyszukiwarka CC |
Multiwyszukiwarka plików graficznych i dźwiękowych. |
|
|
Darmowa muzyka do słuchania i pobierania. |
|
Voki |
Aplikacja do tworzenia różnorodnych awatorówmówiących w wielu językach z możliwością nagrywania własnego głosu oraz odsłuchu. |
|
Learningapps |
Strona umożliwiająca tworzenie aplikacji, gier, krzyżówek, quizów. |
|
Storybird |
Darmowa platforma, na której możemy tworzyć elektroniczne książki, historie obrazkowe, wpisywać tekst, wybierać ilustracje. |
|
Wordle |
Chmury wyrazowe. |
|
Tagxedo |
http://narzedziaetwinning.blogspot.com/2012/01/tagxedo.html
|
Chmury wyrazowe. |
Prezi |
Prezentacja multimedialna |
|
Emaze |
Prezentacja multimedialna. 3D |
|
Issuu |
Darmowa platforma umożliwiająca prezentację dokumentów PDF w przystępnej i interesującej formie. |
|
Padlet |
Wirtualna tablica. |
|
ToonDoo |
Narzędzie online do tworzenia komiksów i książeczek komiksowych. Aplikacja jest łatwa w użyciu oraz posiada bogatą bibliotekę grafiki i funkcji. |
|
Canva |
Narzędzie online do tworzenia komiksów i książeczek komiksowych. |
|
Kahoot |
www.get.kahoot.it (tworzenie i administrowanie) www.kahoot.it (granie) |
Tworzenie quizów |
Quizizz |
Tworzenie quizów |
|
Audiovis |
Źródło fotografii historycznych |
|
Kultura Dostępna |
Wirtualne spacery |
|
Ninateka |
Darmowa biblioteka |
|
Cultura.pl |
Darmowy serwis o polskiej kulturze. |
|
Google&Culture |
Cyfrowe zbiory dzieł sztu k i |
Nowy międzynarodowy układ jednostek miar, SI
- 05 marzec 2020
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Nysie zaprasza nauczycieli fizyki
11 marca 2020 o godzinie 15.30 do Zespołu Szkół Technicznych w Nysie (sala nr1) na spotkanie:
„NOWY MIĘDZYNARODOWY UKŁAD JEDNOSTEK MIAR, SI”
Program:
• Prezentacja – nowy międzynarodowy układ jednostek miar, SI .
• Fizyka na maturze w 2019 roku –analiza zadań pod względem stopnia trudności, wnioski i rekomendacje z OKE.
• Uwagi i wnioski, dyskusja.
Nauczyciele uczestniczący w spotkaniu otrzymają „Vademecum dla nauczyciela z fizyki ”.
Prowadzący: mgr Bogusława Rybaczyk
Zgłoszenia:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Nauczyciel konsultant
mgr Bogusława Rybaczyk